مـشـــــکات
محـــفل نــــور و رحـــمــت - قـــــــرآن و عــــتـرت
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 24 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()


السّلام علیک یا علی بن موسی الرّضا (علیه السّلام)

هـر گاه کارم زار شد گفتم علی موسی الرّضا
هر دم دلم بیمار شد گفتم علی موسی الرّضا
وقتی گره در کار شد گفتم علی موسی الرّضا
دنیا به چشمم تار شد گفتم علی موسی الرّضا
پائیز دل غم بار شد گفتم علی موسی الرّضا
تا بخت با من یار شد گفتم علی موسی الرّضا
چون لحظه دیدار شد گفتم علی موسی الرّضا

گزیده ای از شعر
شاعر "شفق"




طبقه بندی: محفــل عتـرت - امام رئــوف ، آقا علی بن موسی الرّضا (علیه السّلام)، 
برچسب ها: ...گفتم علی موسی الرّضا، السّلام علیک یا علی بن موسی الرّضا (علیه السّلام)،
نوشته شده در تاریخ شنبه 23 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()

امروز دنیا گرفتار حجاب غیبت امام زمان است و دسترسی به انوار وجودی ایشان كار آسانی نیست اما هر كس وظیفه دارد به قدر توانایی خویش در شناخت و معرفت نسبت به حضرت تلاش كند شاید در پی تلاشهایش پرده‌های غیبت از قلبش كنار رود.

این كلاس به منظور معرفت هر چه بیشتر صاحب الامر(عج) است امید که به دعای خود ایشان دل‌های گرفتار غیبت طعم ظهور مولی را بچشد.

قرآن در آیه 35 سوره مباركه نور می‌گوید: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فی‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ یَكادُ زَیْتُها یُضی‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ

خداوند نور آسمانها و زمین است مَثَل نور خداوند همانند چراغدانى است كه در آن چراغى (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابى قرار گیرد، حبابى شفاف و درخشنده همچون یك ستاره فروزان، این چراغ با روغنى افروخته مى‏شود كه از درخت پربركت زیتونى گرفته شده كه نه شرقى است و نه غربى (روغنش آن چنان صاف و خالص است كه) نزدیك است بدون تماس با آتش شعله‏ور شود نورى است بر فراز نورى و خدا هر كس را بخواهد به نور خود هدایت مى‏كند، و خداوند به هر چیزى داناست.

در تفسیر این آیه روایتی از جابر انصاری ذكر شده است كه ایشان می‌گوید: زمانی در كوفه به خدمت حضرت امیرالمومنین رسیدیم، درحالیكه ایشان مطلبی را می‌نوشتند و خنده چهره‌شان را فرا گرفته بود، بعد از احترام و ادب علت خنده را از حضرت امیرالمومنین(ع) جویا شدم حضرت علت خنده خود را چنین بیان كردند: من متعجب و حیرانم از بی‌توجهی مسلمانان نسبت به آیات قرآن و سپس این آیه- 35 نور- را قرائت فرمودند و در تفسیر آن گفتند: مِشْكاة وجود مقدس پیامبر اكرم(ص) و مِصْباحٌ حضرت امیرالمومنین(ع) و زُجاجَة حسنین و كَوْكَبٌ دُرِّیّ علی بن الحسین(ع) و یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَة امام باقر(ع) زَیْتُونَة امام صادق(ع) لا شَرْقِیَّةٍ امام موسی بن جعفر(ع) وَ لا غَرْبِیَّة علی بن موسی الرضا(ع) یَكادُ زَیْتُها یُضی‏ء جواد الائمه(ع) وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ امام هادی(ع) نُورٌ عَلى‏ نُورٍ امام حسن عسگری(ع) یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ وجود مقدس حضرت ولی عصر هستند، وجود همه معصومین انوار درخشان هستند ولی نور وجود ولی عصر پنهان و مخفی است همین علت ضمیر در لنوره بصورت غایب ذكر شده است.

حضرت امیرالمومنین مشكاة را وجود مقدس پیامبر اكرم(ص) مطرح كرده‌اند و آن را نمایشگاهی از مقام نورانیت حضرت حق دانسته‌اند كه در درون و بطن این چراغدان نور ولایت امیرالمومنین(ع) قرار دارد و حمایت نور ولایت توسط شیشه‌ای است كه آن چراغ را در خود فرا گرفته است بعضی از تفاسیر این قسمت از روایت را به وجود مقدس حضرت زهرا(س) تعبیر كرده‌اند حضرت زهرا(ص) با تبعیت كامل از ولایت به مقام حبیبه حضرت حق رسیدند جان مباركشان را در دفعاع از ولایت نثار كردند.

در تفسیر امیرالمومنین(ع) دجاجه وجود مبارك حسنین است امام حسن با پذیرش صلح برای دفاع از ولایت به شهادت رسید و امام حسین(ع) با حضور در میدان جنگ، ولایت را پایدار و محكم حفظ كردند.

ائمه اطهار در ادامه مسیر ولایت مانند ستاره‌های درخشانی هستند كه در پرتو درخشش آنان استعدادهای نهفته و بالقوه انسان بارور می‌گردد و درخت تنومند مباركه زیتونه سبز می‌شود و در پی دریافت این علوم و معرفت انسان به كمال خود نائل می‌گردد در پرتو وجود ائمه تمام خیرات و معارف به افراد می‌رسد با حضور پررنگ آنان در زندگی اعمال و افعال افراد نه از روی ترس و ورود به جهنم است و نه برای وصال به بهشت است بلكه تنها نیّت او حباً لك و رضاً لك است.

این عملکرد انسان را به مقام رضا و رضوان الهی می‌رساند وقلب او در پرتو انوار الهی از شجره طیبه‌ای تغذیه می‌كند كه هیچ آلودگی و حقارتی در آن راه ندارد و تنها هدف، قرب به حق است.

در روزگار ما وجود مقدس ولی عصر چون نور پنهانی هستند، ظاهر بالذات و مظهر لغیر است، نور وجودی ایشان برای ظهورش احتیاج به غیر ندارد و هر یک از ما بدون نور ولایت ایشان معدوم هستیم و با قرار گرفتن در شعاع ولایتی ایشان آسمان عقلمان و زمین وجودیمان و اعضا و جوارحمان درخشندگی خاصی پیدا می‌کند بنابراین تمام افعال، نیات، اقوالی كه از بنده صادر می‌شود نورانی و درخشنده خواهد شد.

خداوند با نور خودش هر كس را بخواهد هدایت می‌نماید و توفیق خاص در اختیارش قرار می‌دهد این توفیق همراه با عبودیت محض باعث می‌شود تا فرد با نور پنهان حضرت حق ارتباط برقرار كند و قلبش به گفته آیت‌ا.. بهجت مسجد شود زیرا ایشان فرمودند:حضرت ولی عصر در دل هر شیعه یك مسجد دارند

زمانی حضرت برای اقامه نماز قدم به دل شیعه می‌گذارند كه آنها از ظلمات نفسانی و معصیت جدا گردند و هیچ امری مانع وصال دائم بنده و خداوند سبحان نباشد اما باید بدانیم تكمیل نفوس ناقصه به دست ولی عصر صورت می‌گیرد و به دعای ایشان عبودیت و بندگی رنگ خدایی و نورانی به خود می‌گیرد.

توجه به قرآن و روایت برای شناخت یوسف فاطمه س کافی است این منابع همیشه در دسترس همگان قرار دارد

برای کنار رفتن پرده از روی مبارک حضرت باید نگاهی عمیق‌تر به آیات و روایات داشته باشیم.

قرآن در سوره مباركه مدثر آیه 8 می‌فرماید: فَإِذَا نُقِرَ فىِ النَّاقُورِ هنگامى كه در «صور» دمیده شود،

در كتاب نجم الثاقب در بیان این آیه گفته شده است مفضل بن عمر یكی از اصحاب خاص امام صادق (ع) در محضر امام تفسیر و تاویل این آیه را جویا شد.

حضرت فرمودند: آن روز، روز عجیب و عظیمی است در آن روز امامی كه از دیده ها مخفی و پنهان است ظهور می‌كنند و خداوند متعال این ظهور را به همه عالمیان اعلام می‌دارد.

امام صادق(ع) ناقور را از القاب حضرت صاحب الزمان بیان كردند. ناقور به معنای كوبیدن و دمیدن است. زمان ظهور سر و صدای زیادی در عالم ماده برپا می‌شود و هر چیز و هركس ظهور را اعلام می‌دارد اما اگر چشم حقیقت بین افراد در پی ظلمات عالم ماده و معصیت بسته شده باشد از غوغا و هیاهوی ظهور غافل می‌ماند.

در تاریخچه نقاره‌خانه‌ها آمده است در قدیم هر صبحگاه كه سلطان قصد خروج از بارگاهش را داشت جارچیها طبل را به صدا در می‌آوردند تا هركس عریضه و خواسته‌ای از او دارد خود را به سلطان برساند و در غروب كه ایشان قصد بازگشت به بارگاهشان را داشتند كوبیدن طبل توسط جارچیها تكرار می‌شد تا كسی از قافله عقب نماند و خودش را به سلطان برساند.

طبله نقاره صدا می‌كند   شاه نگاهی به گدا می‌كند

وجود مقدس ولی عصر ناقور هستند سلطانی که هر صبح و شب با ورود به زمین وجودی افراد، كوبه دل او را به صدا در می‌آورد و می‌فرماید:انا المهدی، انا المهدی حضرت وجود خودشان را اعلام می‌دارند تا قافله عقب ماندگانی كه در اثر گرفتاریهای دنیای مادی از وجود نازنینش غافل شده‌اند خودشان را به او برسانند و حیات طیب و حقیقی نصیبشان شود اینكه صبح و شب به خواندن دعای آل یس سفارش شده‌ایم از این روست تا صدای قدمهای یوسف زهرا را بشنویم و از تابعین حقیقی ایشان گردیم.

تعجیل در فرج بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات

چكیده کلاس امام زمان شناسی (استادگرامی خانم زهره بروجردی)
برگرفته از سایت : مؤسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا (ع)



طبقه بندی: قــرآن ، نــورالهـــدی، 
برچسب ها: مباحثی درباره آیه 35 سوره مبارکه نـــور،


الســّــلام علیــک یا علـــی بــن مـــوســـی الـــرّضــا (علیه السّلام)
یا امام رضا (علیه السّلام)، دلم براتون تنگ شده،
گفتم از راه دور یه عرض سلامی بکنم...




طبقه بندی: محفــل عتـرت - امام رئــوف ، آقا علی بن موسی الرّضا (علیه السّلام)، 
برچسب ها: الســّـــلام علیـــک یا علــــی بــن مـــوســــی الـــرّضـــا (علیه السّلام)،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 19 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()


السلام علیک یا حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام)
السلام علیک یا حضرت جواد الائمه (علیه السلام)
آقا جان، مولای من از راه دور سلامم را بپذیرید.خودم پیشتون نیستم ولی دلم اونجاست.
انشالله روزی برسه که منم بیام پیشتون ...


ولادت "امام موسی كاظم(علیه السلام)" (128 ق)

حضرت امام موسی كاظم(علیه السلام) امام هفتم شیعیان در منزل "اَبْواء" در بین مكه و مدینه و محل دفن حضرت آمنه(سلام الله علیها) از مادری به نام حمیده زاده شد. ابوالحسن، ابوابراهیم و ابوعلی، كنیه‏ های حضرت و كاظم و عبدصالح از القاب آن امام می‏باشند. آن امام در زمان حكومت منصور، مهدی، هادی و هارون عباسی زندگی می‏كرده است. شیخ مفید برای امام موسی(علیه السلام) نوزده پسر و هجده دختر ذكر كرده است. در زمان حیات امام كاظم (علیه السلام) شرایطِ مبارزه ‏ی منفی و قیام علمی و ارشاد مردم، آماده بود. به این جهت، امام، فعالیت خود را در دو جبهه آغاز فرمود: مبارزه‏ ی منفی و عدم تسلیم در برابر طاغوت و دیگری متنفر كردن مردم از دستگاه ظلم و جورِ عباسی. ایشان دنباله‏ ی كار پدر بزرگوار خود را گرفت و حوزه‏ ی علمیه تشكیل داد و به تربیت شاگردان بزرگ و رجالِ علم و فضیلت پرداخت. آن امام همام نه تنها از نظر علمی، تمام دانشمندان و رجال عِلمی آن روز را تحت الشعاع قرار داده بود، بلكه از نظر فضایل اخلاقی و صفات برجسته‏ ی انسانی نیز زبانزد خاص و عام بود به طوری كه تمام دانشمندانی كه با زندگی پرافتخار آن حضرت آشنایی دارند در برابر عظمت شخصیّت اخلاقی وی، سرتعظیم فرود آورده‏ اند.

•    امام رضا علیه السلام : كانَ [الامام الكاظم‏علیه السلام ]عَقلُهُ لاتُوازی بِهِ العُقُولُ و رُبَّما شاوَرَ الأسوَدَ مِن سُودانِهِ
هیچ اندیشه ‏ای با اندیشه او برابری نمی‏كرد و [با این حال] چه بسا با یكی از خادمان سیاه خود مشورت می‏كرد
مكارم الأخلاق ، ج 2، ص 99 .

•    روایت شده است : و كانَ اَوصَلَ النّاسِ لأِهلِهِ و رَحِمِهِ و كانَ یَتَفَقَّدُ فُقَراءَ المَدینَةِ فِی اللَّیلِ
 [امام موسی بن جعفر علیه السلام] بیشترین پیوند را با خانواده و خویشان خود داشت و شب‏ها از فقیران مدینه دستگیری می‏كرد
الإرشاد ، ج 2 ، ص 223 .

•    ابن أثیر : كانَ یُلقَّبُ بِالكاظِمِ لِأنَّهُ كانَ یُحسِنُ إلی مَن یُسی‏ءُ إلَیهِ ، كانَ هذا عادَتَهُ
[امام كاظم ‏علیه السلام] از آن روی "كاظم" نامیده شد كه همواره با كسی كه به او بدی می‏كرد ، به نیكی رفتار می‏كرد ؛ این خوی او بود
الكامل ، ج 6 ، ص 164 .

•    امام كاظم‏ علیه السلام : المَغبونُ مَن غُبِنَ عُمرُهُ ساعَةً
زیان كار كسی است كه ساعتی از عمرش را زیان كرده باشد
نزهة الناظر و تنبیه الخاطر ، ص 123 .

•    امام كاظم ‏علیه السلام : مَن وَلَهَهُ الفَقرُ أبطَرَهُ الغِنی
آن كه ناداری حیرانش كند ، توانگری سرمستش سازد
بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 198 .

•    امام كاظم ‏علیه السلام : ما تَسابَّ اثنانِ إلّا انْحَطَّ الأعلی إلی مَرتَبَةِ الأسفَلِ
هیچ گاه دو تن به هم دشنام ندادند جز آن‏كه بالاتر به مرتبه فروتر سقوط كرد
بحار الأنوار ، ج 78، ص 333 .

•    امام كاظم ‏علیه السلام :جِهادُ المَرأةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ
جهاد زن خوب شوهر داری كردن است
الكافی ، ج 5 ، ص 507 .

•    امام كاظم‏ علیه السلام : قُلِ الحَقَّ و إن كانَ فیهِ هَلاكُكَ ، فَإنَّ فِیهِ نَجاتُكَ
حق را بگو ، اگرچه نابودی تو در آن باشد ؛ زیرا نجات تو در همان است
تحف العقول ، ص 408 .

•    امام كاظم‏ علیه السلام : إنَّ العاقِلَ لایَكذِبُ و إن كانَ فیهِ هَواهُ
خردمند دروغ نمی‏گوید ، اگرچه میل او در آن باشد
تحف العقول ، ص 391 .

•    امام كاظم‏ علیه السلام : التَّوَدُّدُ إلَی النّاسِ نِصفُ العَقلِ
مهرورزی با مردم نیمی از عقل است
تحف العقول ، ص 403 .

•    امام كاظم ‏علیه السلام : مَن استَوی یَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ و مَن كانَ آخِرُ یَومَیهِ شَرَّهُما فَهُوَ مَلعونٌ و مَن لَم یَعرِفِ الزِّیادَةَ فی نَفسِهِ فَهُوَ فی نُقصانٍ و مَن كانَ إلَی النُّقصانِ فَالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الحَیاةِ
كسی كه دو روزش با هم برابر باشد، زیان كار است. كسی كه امروزش بدتر از دیروزش باشد ، از رحمت خدا به دور است . كسی كه رشد و بالندگی در خود نیابد ، به سوی كاستی‏ها می‏رود و آن كه در راه كاستی و نقصان گام بر می‏دارد مرگ برایش بهتر از زندگی است
بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 327 .

•    امام كاظم‏ علیه السلام : إنَّ الحَرامَ لایُنمی و إن نُمِی لایُبارَكُ فیهِ
مال حرام افزون نمی‏گردد و اگر هم افزون گردد بركت نمی‏یابد
الكافی ، ج 5 ، ص 125 .

برگرفته از سایت : http://qido.ir



طبقه بندی: محفــــل عتـــرت - ائمـّــه ی اطـــهار (ع)، 
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 17 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()
هر چه آمد به سرت من سر نی بودم و دیدم
آن چه را زخم زبان با جگرت کرد شنیدم
تو کتک خوردی و من بر سر نی آه کشیدم
این بلایی است که روز ازل از دوست خریدم



السلام علیک یا اباعبدالله (علیه السلام)
السلام علیکِ یا بنت الحسین یا رقیه (سلام الله علیها)




طبقه بندی: وقایع تلخ عاشورا و محفل شهدای کربلا، 
برچسب ها: السلام علیکِ یا بنت الحسین یا رقیه (سلام الله علیها)،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 17 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()


برگرفته از : http://raminahar.blogfa.com



طبقه بندی: مــطالــب گـوناگـون مــذهـــبی، 
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 17 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()
نوشته شده در تاریخ شنبه 16 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()

شهادت غم انگیز حضرت فاطمه صغری و یا رقیه علیها سلام، دختر امام حسین(ع) چنین است:

عصر روز سه شنبه در خرابه در كنار حضرت زینب(س) نشسته بود. جمعی از كودكان شامی را دید كه در رفت و آمد هستند.

پرسید: عمه جان! اینان كجا می روند؟ حضرت زینب(س)فرمود: عزیزم این ها به خانه هایشان می روند. پرسید: عمه! مگر ما خانه نداریم؟ فرمودند: چرا عزیزم، خانه ما در مدینه است. تا نام مدینه را شنید، خاطرات زیبای همراهی با پدر در ذهن او آمد.

بلافاصله پرسید: عمه! پدرم كجاست؟ فرمود: به سفر رفته. طفل دیگر سخن نگفت، به گوشه خرابه رفته زانوی غم بغل گرفت و با غم و اندوه به خواب رفت. پاسی از شب گذشت. ظاهراً در عالم رؤیا پدر را دید. سراسیمه از خواب بیدار شد، مجدداً سراغ پدر را از عمه گرفت و بهانه جویی نمود، به گونه ای كه با صدای ناله و گریه او تمام اهل خرابه به شیون و ناله پرداختند.

خبر را به یزید رساندند، دستور داد سر بریده پدرش را برایش ببرند. رأس مطهر سید الشهدا را در میان طَبَق جای داده، وارد خرابه كردند و مقابل این دختر قرار دادند. سرپوش طبق را كنار زد، سر مطهر سید الشهدا را دید، سر را برداشت و د رآغوش كشید.

بر پیشانی و لبهای پدر بوسه زد و آه و ناله اش بلند تر شد، گفت: پدر جان چه كسی صورت شما را به خونت رنگین كرد؟ پدر جان چه كسی رگهای گردنت را بریده؟ پدر جان «مَن ذَالَّذی أَیتَمَنی علی صِغَرِ سِنِّیِ» چه كسی مرا در كودكی یتیم كرد؟ پدر جان یتیم به چه كسی پناه ببرد تا بزرگ بشود؟ پدر جان كاش خاك را بالش زیر سرم قرار می دادم، ولی محاسنت را خضاب شده به خونت نمی دیدم.

دختر خردسال حسین(ع) آن قدر شیرین زبانی كرد و با سر پدر ناله نمود تا خاموش شد. همه خیال كردند به خواب رفته. وقتی به سراغ او آمدند، از دنیا رفته بود. شبانه غساله آوردند، او را غسل دادند و در همان خرابه مدفون نمودند.


شرح شمع: صفحه 310 - نفس المهموم456 -الدمع الساكه 5/141

برگرفته از سایت : www.aviny.com




طبقه بندی: وقایع تلخ عاشورا و محفل شهدای کربلا، 
برچسب ها: نحوه شهادت حضرت رقیه (س) به نقل منابع معتبر،
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 13 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()
اللّهــم صلّ علــی محمّــد و آل محمّــد و عجّــل فرجــــهم "

روزى شیطان در گوشه مسجد الحرام ایستاده بود. حضرت رسول صلى الله علیه و آله هم سرگرم طواف خانه كعبه بودند. وقتى آن حضرت از طواف فارغ شد، دید ابلیس ضعیف و نزار و رنگ پریده ، كنارى ایستاده است ، فرمود:اى ملعون !
تو را چه مىشود كه چنین ضعیف و رنجورى ؟!
گفت : از دست امت تو به جان آمده و گداخته شدم . فرمود: مگر امت من با تو چه كرده اند؟ گفت : یا رسول الله ! چند خصلت نیكو در ایشان است ، من هر چه تلاش ‍ مى كنم این خوى را از ایشان بگیریم نمى توانم . فرمود: آن خصلت ها كه تو را ناراحت كرده كدام اند؟

1 هنگامیکه به هم می رسند سلام می کنند.
2 با هم مصافحه می کنند.
3 برای هر کاری که می خواهند انجام دهند ان شاالله می گویند.
4 از گناه استغفار می کنند.
5 تا نام حضرت محمد (ص) را می شنوند صلوات می فرستند.
6 ابتدای هرکاری بسم الله الرحمن الرحیم می گویند.

(منبع: انورالمجالس، ص40)

آیا می دانید هنگامی که می خواهید این پیام را به دیگران ارسال کنید، شیطان سعی خواهد کرد تا شما را منحرف کند؟!

بر گرفته از : http://emame313.blogfa.com




طبقه بندی: مــطالــب گـوناگـون مــذهـــبی، 
برچسب ها: چند خصلت نیکو ...،
نوشته شده در تاریخ شنبه 9 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()


میخواهم امام زمان را ببینم !؟

حرام را نبین !

میخواهم صدای امام را بشنوم ؟

حرام گوش نکن !

میخواهم امام در دلم جای گیرد ؟

دلت را از حرام خالی کن !
به همین راحتی !!!

منبع : http://haramonline88.blogfa.com




طبقه بندی: مهـــدویّت و انتظـــار و آخرالـــزّمان، 
برچسب ها: به همین راحتی!!!، اللهم عجّل لولیک الفرج ...،
نوشته شده در تاریخ شنبه 9 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()

جهت تعجــــیل در فــرج امــــام زمان
صــــلوات هم نه...باید ڪمی تعجـــیل کنیم در آدم شــــــــــدنمان


غیبت توهمان خانه نشینی علیست

فقط چند سالی بیشتر...!

بس است به تو گفتن کجایی؟

که این سوال دردی را دوا نمی کند.

باید گفت یاصاحب الزّمان کجایم؟

برای ظهورت، با تسبیح فقط ور رفتیم همین ...

منبع : http://haramonline88.blogfa.com




طبقه بندی: مهـــدویّت و انتظـــار و آخرالـــزّمان، 
برچسب ها: کمـــی تعجیل کنیم ...، اللهم عجّل لولیک الفرج،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 7 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()


مفهوم شناسی خودسازی

در قرآن کریم از مسئله خودسازی با عنوان تزکیه و تزکی یاد شده است و معنای لغوی آن عبارت است از: پاک نمودن خود از ناپاکی ها. در آیات متعددی از قرآن مجید بر اهمیت این پاک­سازی تأکید شده است؛ مثلاً در سورۀ شمس می خوانیم: "به تحقیق کسانی که نفس خود را پاک کردند، به رستگاری رسیدند و کسانی که آن را آلوده و ضایع کردند، ضرر دیدند”؛ همچنین در آیه ۱۹ سوره فاطر و آیات ۱۴ و ۱۵ سوره اعلی، بر این مسئله تأکید شده است.

مراحل آغازین خودسازی و تزکیۀ نفس

نقطه شروع خودسازی و تزکیه نفس برای افراد مختلف، متفاوت است.

بقیه در ادامه ی مطلب ...


ادامه مطلب
طبقه بندی: مباحث اخلاقی ، در محــضر عـارفـان و استادان اخــلاق، 
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 7 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()

سخنرانی حجت الاسلام شهاب مرادی 

* درقدیم یک شیخ السلامی بود که مردم تمام اعمال دینی خود را با او هماهنگ می کردند، تمام سوالات شرعی دینی را او پاسخ گویی می کرد، ولی امروز هرکسی که صفحه ای  در شبکه های اجتماعی دارد نظر خود را بیان می کند و حق با کسی می شود که بیشتر دنبال کننده دارد.

* بارها گفته شده ما باید یک عالم ربانی در زندگی داشته باشیم که تفکر سالمی داشته باشد، نه هرکه سر بتراشد قلندری داند، ساده ترین حرف ها را هم باید چک کنیم، اگر همراه بشویم با یک عالم دین دچار سخت گیری و اباحه گری ها نمی شویم.

* پیامکی  غلط در سطح جامعه انتشار یافته بود که مردم امام1400 سال پیش را کمک می کنند ولی امام حال حاضر را تنها گذاشته اند، به اینجور حرف های عوامی توجه نکنید. این دسته های عزاداری و زنجیرزنی کمک به امام زمان است.

* یکی از دوستان طلبه که دارای مدارک علمی بالایی است به پزشک مراجعه کرده بود و پرسیده بود که من روی تشک خوش خواب می خوابم برای کمرم ضرر ندارد؟ پزشک گفته بود که حاج آقا برای کمر نه ولی برای دین شما ضرر دارد، این چه حرف عوامی است که می گویید مگر چه اشکالی دارد انسان مومن باشد و خانه ی مبله داشته باشد؟ دین فهمی و اجتهاد کار مرجع تقلید است.

* برخی می گویند: مرجع تقلیدی میخواهم که سخت نگیرد، خب اگر مرجع تقلیدی مکروه را به راحتی مستحب کند یا حرامی را حلال که عدالت و اجتهاد او زیر سوال است.

* می گویند امام حسین خجالت می کشید فرزندش را ببوسد. برخی آدمها وقتی بزرگ می شوند خجالت می کشند فرزند خود را ببوسند این غلط است. حیا هست اما خجالت به این مفهوم خیر، پیامبرحضرت زهرا را می بوسید و می فرمود: از گریبان تو زهرا جان بوی بهشت می آید، حالا مگر می شود علی اکبر که پسر هم بوده است حضرت امام حسین از بوسیدن او خجالت بکشد.

بر گرفته از سایت http://aghigh.ir



طبقه بندی: مباحث اخلاقی ، در محــضر عـارفـان و استادان اخــلاق، 
برچسب ها: باید یک عالم ربانی در زندگی مان داشته باشیم،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 7 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()
با توجه به این اصل کلی اگر شما علاقه و نشاط به انجام امور مستحب و درک فضیلت‌های اعمال غیر واجب دارید، بهتر است از راهی که علمای اخلاق ارائه کرده‌اند، یعنی «مرابطه» استفاده نمایید. البته برای انجام مثل خواندن نمازهای نافله، دائم الوضو بودن، نماز شب، قرائت و تدبر در قرآن، راز و نیاز با خدا، انجام اعمال مخصوص هر ماه و... ، باید یک برنامه زمان‌بندی داشت و هر کدام را در زمان خاص خود انجام داد و لذت و نشاط از آن را در وجود خود ایجاد کرد.

باید در مقام عقاب و تنبیه نفس برآید و او را با انجام عبادت‌های سخت(روزه‌های پی‌در‌پی) و صدقه دادن اموالی که مورد علاقه اوست، تنبیه کرد. مثلا اگر غذای مشتبهی خورده است، او را گرسنگی دهد و اگر غیبت مسلمانی را کرده، مدح او را بگوید.

مثلا در مرحله اول، از دائم الوضو بودن شروع کنید و در مرحله بعد انجام نافله‌های روزانه و... اما منظور از «مرابطه» این است که برای انجام واجبات و مستحباتی که نفس انسان از آنها فرار می‌کند، و هم‌چنین برای ترک محرمات و مکروهاتی که نفس انسان به آنها علاقه نشان می‌دهد، باید دستورات چهارگانه (مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه) را در وجود خود پیاده کنیم.

1- مرحله اول «مشارطه» است و عبارت است از این‌که شخص در هر شبانه‌روز یک بار در اول روز (بعد از نماز صبح) با نفس خود عهد و پیمان می‌بندد که چه کارهایی را انجام بدهد و چه کارهایی را ترک کند؛ مزیت‌ها و ضررهای هر کدام را برای نفس خود بیان (تلقین) می‌کند و از نفس خود تعهد می‌گیرد. با او (نفس) شرط می‌کند که در انجام این اعمال کوتاهی نکند و اگر کوتاهی کند عقاب خواهد شد و نوع عقوبت و مجازات را نیز معلوم کند.

2- مرحله دوم «مراقبت» است که انسان باید در طول روز متوجه و مراقب نفس خود باشد و او را به حال خود رها نسازد. چرا که اگر نفس به حال خود رها شود، همه سفارش‌های گذشته را فراموش خواهد کرد و عهد و پیمان را خواهد شکست. هم‌چنین باید مواظب و مراقب باشد اعمالی را که انجام می‌دهد خالصانه، به دور از شرک و ریا و منت باشد.

3- مرحله سوم «محاسبه» است که باید در پایان روز، قبل از خوابیدن زمانی را تعیین کند و به حساب کارهای روزانه و تطبیق آن با قرارداد و شرط و شروط‌ ها و و وصیت‌های اول روز بپردازد و اگر اعمال مطابق آن شرط‌ها بوده است، نفس را دعا و خدا را شکر کند و اگر کوتاهی کرده، از او قضا و جبران آن را  طلب کند. اگر هم احیانا معصیتی را مرتکب شده، در مقام نکوهش او برآید و نفس خود را به زجر افکند و تلافی آن را از او بخواهد.

4- مرحله چهارم «معاتبه و استیفاء» است، یعنی اگر بعد از محاسبه، نفس خود را خیانت‌کار و مقصر یافت، نباید به سادگی از او بگذرد! زیرا اگر بی‌تفاوت باشد، باعث جرأت نفس در انجام محرمات بیشتر می‌شود و معصیت‌های زیادتری را مرتکب خواهد شد.
ائمه علیهم السلام فرموده‌اند: «مستحبات را تا جایی به جا آورید که به واجبات شما ضرر نزند».

پس باید در مقام عقاب و تنبیه نفس برآید و او را با انجام عبادت‌های سخت (روزه‌های پی‌در‌پی) و صدقه دادن اموالی که مورد علاقه اوست، تنبیه کرد. مثلا اگر غذای مشتبهی خورده است، او را گرسنگی دهد و اگر غیبت مسلمانی را کرده، مدح او را بگوید؛ هم‌چنین اگر در نمازی سهل‌انگاری کرده باشد، نماز بسیار به جا آورد و... و خلاصه اگر هر تخلفی کرده، مناسب با همان تخلف و طبق همان مجازاتی که در مرحله «مشارطه» برای او تعیین کرده است، نفس خود را مجازات نماید.

اگر شما این دستور العمل را در مورد مستحباتی که دوست دارید، انجام دهید و مرحله به مرحله اجرا کنید، انشاء الله موفق خواهید شد.

منبع: حوزه
بر گرفته از سایت http://aghigh.ir



طبقه بندی: مباحث اخلاقی ، در محــضر عـارفـان و استادان اخــلاق، 
برچسب ها: راه‌های ایجاد نشاط در عبادت،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 7 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()


آیت الله جوادی آملی در کتاب "حماسه و عرفان" می آورد:
مردی خدمت امام حسین(ع) آمد و گفت: می خواهم گناه نكنم ولی نمی توانم. موعظه ای كن(تا مانع صدور گناه از من شود). امام(ع) فرمود: پنج كار را بكن و آن گاه هر چه خواستی گناه كن(وگرنه دست از گناه بكش)؛
جاء رجل إلی الحسین(ع) و قال: أنا رجلٌ عاصٍ ولا أصبر عن المعصیة، فعِظْنى بموعظةٍ فقال(ع): «إفعل خمسة أشیاء واذْنب ما شئت».


1 ـ روزی خدا را نخور و هر چه خواستی گناه كن.
2 ـ از ولایت خدا خارج شو و هر چه خواستی گناه كن.
3 ـ جایی پیدا كن كه خدا تو را نبیند و هر چه خواستی گناه كن.
4 ـ آن گاه كه ملك الموت برای قبض روح تو می آید اگر توانایی دفع او را داری و می توانی از دست وی نجات پیدا كنی، هر چه می خواهی گناه كن.
5 ـ وقتی مأمور جهنم خواست تو را وارد جهنم كند اگر می توانی داخل نشو و هر چه می خواهی گناه كن.

ریشه قرآنی حدیث آن است كه قرآن كریم نیز از همین عامل به عنوان یكی از اهرمهای تربیتی استفاده كرده است: ﴿قل اعْملوا فسیری الله عملَكم ورسولُه والمؤمنون وستردّون إلی عالم الغیب والشهادة فینبّئكم بما كنتم تعْملون﴾؛
( پیامبرا به آنها بگو: هر كار خواستید، بكنید ولی توجه داشته باشید كه در محضر و منظر خدا، رسول خدا و انسانهای كامل كه مصداق بارز آن ائمهٴاطهار(ع) هستند قرار دارید و به زودی به عالم غیب و شهادت برمی گردید و به شما خبر می دهد كه چه كارهایی كردید.)


منبع : مهر
بر گرفته از سایت http://aghigh.ir



طبقه بندی: مباحث اخلاقی ، در محــضر عـارفـان و استادان اخــلاق، 
برچسب ها: راه های ترک گناه در کلام نورانی اباعبدالله(ع)،
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 6 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()

السـّــلام علیک یا علیّ بن مــوســـی الـــرّضـــا (علیه السّلام)

آقا جان دلم براتون یه ذرّه شده، خودتونو میخوام فقط خودتونو (میدونم لایق وصلتون نیستم ولی شما رئوفید)...

یا امام رضا (ع) بطلب بیام پابوستون...


چه کسی گفت که در عالم بالاست بهشت ؟
دل من دید همینجاست ، همین تکه ی دنیاست بهشت !


حرم یعنی کسی در شهر خود سر می کند اما،
دلش در کوچه های دور مشهد مانده آواره...


رازی نهفته در آینه کاری حرم

هرکه هستی باش ، شاه یا گدا...

به آینه ها نگاه کن...چه میبینی؟

یک منه شکسته...

یک منه هزارتکه...

هرکسی هستی باش

شاه یا گدا...

تنها شکسته بیا

برگرفته از :haramonline88.blogfa.com




طبقه بندی: محفــل عتـرت - امام رئــوف ، آقا علی بن موسی الرّضا (علیه السّلام)، 
برچسب ها: بهشت من مشــــهدالرضا (ع) ...،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 5 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()


مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی که از علمای تهران بودند، نقل کردند: شبی در نجف بعد از اتمام نماز جماعت پشت سر آیت الله شهید مدنی و خلوت شدن مسجد، ناگهان دیدم آقای مدنی شروع به گریستن کرد!

چون به من اظهار لطف داشتند به خودم جرأت دادم و علت گریه ناگهانی ایشان را پرسیدم.

ایشان فرمودند: بعد از نماز یکی گفت: امام زمان(عج) را دیده است که به او فرموده اند:

" ببین این شیعیان بعد از نماز بلافاصله به سراغ کارهای خود رفتند و هیچ کدام برای فرج من دعا نکردند! "

من هم تا این را شنیدم متأثر شدم و گریستم.

آیت الله مجتهدی فرمودند: بعدها متوجه شدم امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) این گلایه را به خود ایشان (شهید مدنی) گفته بودند!!!

سلام بر امام مظلوم و غریبمان مهدی فاطمه(عج)!

خدایا به حرمت خون شهیدان فرجش را برسان!

پی نوشت :

( کتاب تا کربلا...(چهل روایت از دلدادگی شهدا به حضرت امام حسین و شهدای کربلا)،صفحه 75 _ کاری از گروه شهید ابراهیم هادی)

برگرفته از : http://aghigh.ir




طبقه بندی: مهـــدویّت و انتظـــار و آخرالـــزّمان، 
برچسب ها: سلام بر امام مظلوم و غریبمان مهدی فاطمه(عج)!، دعای فرج،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 5 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()
تجربه نشان داده است:
تاثیر جمله:
" این مکان مجهز به دوربین مدار بسته میباشد"
خیلی بیشتر از جمله :
" عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید"
...
است !!!

برگرفته از : http://emame313.blogfa.com





طبقه بندی: مــطالــب گـوناگـون مــذهـــبی، 
برچسب ها: عالم محضر خداست...،
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 5 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()

نظر حاج اسماعیل دولابی درباره آیه «أَلَیْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ »

حاج اسماعیل دولابی معتقد است آیه «أَلَیْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ » انسان را راحت می‌کند و به او آرامش می‌بخشد.


حاج اسماعیل دولابی یکی از عرفای بنام است که در زمان حیاتش در محافل پیرامون خود نماینده درک متفاوت و فراگیری از دین با تکیه بر مفاهیم محبت و زیبایی بود. آنچه در زیر آمده است گفته‌های ایشان درباره توکل به خداست:

اگر یک شخص غنی که به او اطمینان و اعتماد داری به تو بگوید نگران نباش و غصه بدهی‌هایت را نخور، خیالت راحت باشد، من هستم، ببین این حرف او چقدر به تو آرامش می‌بخشد و راحت می‌شوی.

خدای مهربان که غنی و تواناست به تو گفته است «أَلَیْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ »: آیا خداوند برای کفایت امور بنده‌اش بس نیست؟

یعنی ای بنده من، برای همه کسری و کمبودهای دنیوی و اخرویت من هستم. این سخن خدا چقدر انسان را راحت می‌کند و به او آرامش ‌می‌بخشد. لذاست که فرمود: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»: دل‌ها با یاد خدا آرامش می‌یابند.

برگرفته از : http://namehnews.ir



طبقه بندی: بهــترین دوســتم خــــدا،  مباحث اخلاقی ، در محــضر عـارفـان و استادان اخــلاق، 
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 3 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()

پنج‏ سوره‏ اى که با (سبَّح) و یا (یسبّح) آغاز مى‏ شود "سور مسبحات" نامیده مى‏ شود. چرا که این سوره ‏ها با تسبیح حق تعالى آغاز مى‏ شود. و دو سوره اسراء و الاعلى را که با (سبحان) و (سبِّح) آغاز مى‏ شود داخل آن ندانند.

در حدیث آمده است: پیامبر گرامى اسلام(ص) نمى‏ خوابید مگر آنکه مسبّحات را مى‏ خواند و مى ‏فرمود: در این سوره‏ ها آیه‏ اى است که از هزار آیه برتر است.

پرسیدند: مسبّحات کدام است؟

فرمود: سوره‏ هاى حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن


از کتاب سنن النبی / علامه طباطبایی



امام باقر(ع) فرماید:

هر کس همه مسبّحات را قبل از خواب بخواند نمیرد تا قائم(عج) را درک کند. و اگر مرد در پناه رسول(ص) خواهد بود.

ثواب الاعمال ص148

بر گرفته از : bahareentezar.parsiblog.com




طبقه بندی: قــرآن ، نــورالهـــدی، 
برچسب ها: مسبّحات، سور مسبّحات و فضیلت قرائت آنها،
نوشته شده در تاریخ شنبه 2 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
اگر مى توانى، همواره با وضو باش؛ زیرا هر كه مرگش در رسد و وضو داشته باشد شهادت نصیبش شده است.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
اگر مى توانى دائم الوضو باشى چنین باش؛ زیرا ملك الموت هرگاه جان بنده را بگیرد و او وضو داشته باشد، برایش شهادت نوشته شود.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
كسى كه با طهارت بخوابد، همانند روزه دارِ شب زنده دار است.

میزان الحكمه ج13 ص 233
برگرفته از سایت : hadith.net




طبقه بندی: جـــرعــه ای از احــادیــث، 
برچسب ها: حدیث درباره فضیلت دائم الوضو بودن، دائم الوضو،
نوشته شده در تاریخ شنبه 2 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()
مرحوم آیت‌الله حسنعلی اصفهانی مشهور به «شیخ نخودکی» بر خواندن نمازهای روزانه در اول وقت تأکید بسیار داشت و این نخستین وصیت او به فرزند خویش بود. این عارف حقیقی می‌گفت: اگر آدمی یک اربعین به ریاضت پردازد، اما یک نماز صبح از او قضا شود، نتیجه آن اربعین، «هَبَاء مَّنثُورًا» خواهد شد. (اشاره به آیه 23 سوره فرقان و به معنای پراکنده‌شدن ذرات غبار در هوا)
 
جناب شیخ فرزندش را بر تهجد و نماز شب سفارش می‌کرد و می‌گفت: «بدان که در راه حق و سلوک این طریق، اگر به جایی رسیده‌ام، به برکت بیداری شب‌ها و مراقبت در امور مستحب و ترک مکروهات بوده است، ولی اصل و روح همه این اعمال، خدمت به ذراری (فرزندان) ارجمند رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.»
 
نقل است جوانی نزد شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی آمد و گفت: سه قفل در زندگی‌ام وجود دارد و سه کلید از شما می‌خواهم! قفل اول این است که دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم، قفل دوم اینکه دوست دارم کارم برکت داشته باشد و قفل سوم اینکه دوست دارم عاقبت بخیر شوم.
 
 شیخ نخودکی فرمود: برای قفل اول، نمازت را اول وقت بخوان. برای قفل دوم نمازت را اول وقت بخوان. و برای قفل سوم هم نمازت را اول وقت بخوان!
 
جوان عرض کرد: سه قفل با یک کلید؟!
 
شیخ نخودکی فرمود: نماز اول وقت «شاه کلید» است.



طبقه بندی: مباحث اخلاقی ، در محــضر عـارفـان و استادان اخــلاق، 
برچسب ها: نماز اول وقت «شاه کلید» است، نماز اول وقت،
نوشته شده در تاریخ شنبه 2 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()


اللهم ارزقنا زیارة الحسین (علیه السلام) ...

از اعجاز تو همین بس که نامت را میبرم

دل سنگم آب میشـــــود! ....


یــــا حســـین (ع)




طبقه بندی: محفــــل عتـــرت - امام حسین (ع) ، مصباح الهدی و سفینة النجاة، 
برچسب ها: اللهم ارزقنا زیارة الحسین (ع)، یا امام حسین (ع)، السلام علیک یا اباعبـــــدالله (ع)،
نوشته شده در تاریخ شنبه 2 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()


گویند "می" نمی شود از راه گوش خورد ...!
من یا حسیـــن میشنوم و مست میشــــوم ...




طبقه بندی: محفــــل عتـــرت - امام حسین (ع) ، مصباح الهدی و سفینة النجاة، 
برچسب ها: یا امام حسیـــن (علیه السلام)،
نوشته شده در تاریخ شنبه 2 آذر 1392 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــــر بدهید ()

بهترین كاری كه در زمان غیبت می توانیم انجام دهیم، انتظار فرج است. برای این منظور باید با وظیفه منتظران واقعی آشنایی داشته باشیم.

وظیفه منتظران‏
خوب است بدانیم كه ...

دعای زمان غیبت ...

بقیه را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.



ادامه مطلب
طبقه بندی: مهـــدویّت و انتظـــار و آخرالـــزّمان، 
برچسب ها: چگونه در زندگی خودمان در خدمت امام زمان(عج) باشیم؟، دعای زمان غیبت امام زمان (عج)،
این قالب توسط بلاگ اسکین طراحی و توسط شیعه تولز ویرایش شده است برای دریافت کد کلیک کنید
بلاگ اسکین                                   شیعه تولــز