مـشـــــکات
محـــفل نــــور و رحـــمــت - قـــــــرآن و عــــتـرت
نوشته شده در تاریخ جمعه 27 تیر 1393 توسط گـدای کـوی عتـرت | نظـــر بدهید ()

السّلام علیک یا اوّل مظلوم یا علی بن ابیطالب (علیه السّلام)

هنگامی که به امیرالمومنین(علیه السلام) خبر رسید که مردم درباره ایشان گفتگو می کردند و می گفتند چرا با ابوبکر و عمر و عثمان نجنگید همانطوز که با طلحه وزبیر و عایشه جنگید ؟ در حالی که ردایی به دوش انداخته بود ، از منزل بیرون آمد و بر منبر تشریف برده حمد و ثنای خدارا نمود و پیامبر(صلّی الله علیه و آله وسلّم) را یاد کرد و بر او صلوات فرستاد . سپس فرمود :

ای گروه مسلمانان ، به من خبر رسیده است که گروهی گفته اند علی را چه می شود که با ابوبکر و عمر و عثمان نجنگید همانطور که با طلحه و زبیر و عایشه جنگید . من از جنگ با آنها عاجز نبودم ، ولی از هفت نفر از پیامبران پیروی کردم ...

اولشان نوح(ع) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر می دهد که گفت : «من مغلوب شدم پس مرا یاری کن» و اگر شما بگویید مغلوب نشده بود ، همانا کافر شده اید ، زیرا قرآن را تکذیب کرده اید و اگر بگویید او مغلوب بود ، پس علی دارای عذر بیشتری است .

دوم از آنان ابراهیم(ع) است هنگامی که خداوند از او در قرآن خبر داد که به قومش فرمود : «از شما و از آنچه غیر از خدا می پرستید دوری می گزینم» پس اگر بگویید او دوری جست بدون ناراحتی ، قرآن را تکذیب کرده اید و اگر بگویید که او رنج و ناراحتی دید و سپس دوری گزید ، پس علی دارای عذر بیشتری است .

سوم لوط(ع) است که خداوند خبر داد از آنچه او گفت به قومش : «ای کاش مرا در دفع شما قوتی بود یا به جانب صاحب قوتی پناه می گرفتم پس اگر بگویید که قدرت داشت بر آنان ، همانا قرآن را تکذیب کرده اید و اگر بگویید که بدانها قدرت نداشت پس علی دارای عذر بیشتری است .

چهارم یوسف(ع) است آنجا که گفت : «پروردگارا زندان برای من بهتر است از آنچه مرا بدان می خوانند» پس اگر بگویید او سختی را همراه با خشم خدا خواست ، همانا کافر شده اید و اگر بگویید او به آنچه خدا را به خشم می آورد فرا خوانده شد ولی زندان را انتخاب کرد ، پس علی دارای عذر بیشتری است .

پنجم موسی بن عمران(ع) است آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد : «وقتی از شما ترسیدم فرار کردم و خداوند به من حکم داد و مرا از مرسلین قرار داد» پس اگر بگویید او گریخت بدون ترس ، همانا قرآن را تکذیب کرده اید و اگر بگویید او گریخت از ترسی که بر خود داشت ، پس علی دارای عذر بیشتری است .

ششم برادرش هارون است از آنجا که خداوند تعالی از او خبر داد : «ای پسر مادرم ، همانا این قوم مرا ضعیف کردند و نزدیک بود مرا بکشند ، پس دشمنان را بر علیه من سرزنش نیاور» پس اگر بگویید نزدیک نبود او را بکشند ، همانا قرآن را تکذیب کرده اید و اگر بگویید نزدیک بود او را بکشند ، پس علی عذر بیشتری دارد .

هفتم پسر عمم محمد است آنجا که از ترس کفار به غار گریخت ، پس اگر بگویید او از ترس جانش نگریخت ، همانا دروغ گفته اید و اگر بگویید او به خاطر حفظ جانش گریخت ، پس وصی پیامبر دارای عذر بیشتری است .

ای مردم ، از هنگامی که مادر مرا زاده است ، پیوسته مظلوم بوده ام ...

 

مناقب ابن شاذان ، صفحه 173

برگرفته از : http://yasin14.blogfa.com




طبقه بندی: محفــــل عتـــرت - ائمـّــه ی اطـــهار (ع)، 
برچسب ها: چرا حضرت علی (علیه السلام) با خلفا نجنگید؟،
این قالب توسط بلاگ اسکین طراحی و توسط شیعه تولز ویرایش شده است برای دریافت کد کلیک کنید
بلاگ اسکین                                   شیعه تولــز